Stressi raskauden aikana: keinoja stressin lievittämiseen

Stressi raskauden aikana: keinoja stressin lievittämiseen

Stressin hallinta
Stressi ei ole hyväksi sinulle eikä vauvallesi. Se voi lisätä levottomuuden tunnetta sekä vaikuttaa uneesi ja ruokahaluusi. Stressiä voi kuitenkinlievittää helpoilla tavoilla, kuten liikkumalla kerran päivässä.

Olenko liian kireä?

Stressin lievitys
Raskaus tuo usein tullessaan monenlaisia paineita ja tunteita. On täysin normaalia tuntea olonsa toisinaan ahdistuneeksitai kyllästyneeksi, mutta jos raskausstressi aiheuttaa unettomuutta, päänsärkyä, ruokahaluttomuutta tai ahmimiskohtauksia, on tärkeää, että löydät keinojarentoutua. Sinun tuntemasi stressi vaikuttaa nimittäin myös vauvaasi.

Kokeile näitä stressinlievityskeinoja:

  • Pohdi arkeasi ja mieti, mitkä asiat kaipaavat muutosta. Voitko tehdä vähemmän töitä? Saatko jostakin apua kotitöihin? Voiko joitakin suunnitelmia siirtää vauvan syntymän jälkeiseen aikaan?
  • Kerro tunteistasi jollekulle. Joskus pelkkä puhuminen auttaa.
  • Käy kävelyllä joka päivä. Liikunta purkaa jännitystä.
  • Ota lämmin kylpy tai suihku ja kuuntele rauhoittavaa musiikkia.
  • Opettele jotakin rentoutustekniikkaa, kuten meditointia, jonka avulla pystyt tyhjentämään mielesi ja rauhoittamaan elimistösi sekä käsittelemään raskauteen liittyviä tunteitasi paremmin.

Saatat pitää myös:

Puhdistuspyyhkeet

Wipes

Dermatologisesti testattu – hellävarainen herkälle iholle