Hyvien unitapojen opettaminen: lapsen iltarutiinit

Hyvien unitapojen opettaminen: lapsen iltarutiinit

Pienen lapsen on tärkeää saada riittävästi unta, jotta hän kehittyy hyvin. Lisäksi lapsen nukkuminen on tärkeää myös vanhempien mielenterveyden kannalta. Näiden vinkkien avulla rauhoitatte lasta iltaa kohti, jotta hän malttaa käydä nukkumaan.

Luokaa iltarutiinit
Aloittakaa iltatoimet aina samoilla rauhoittavalla rutiineilla: käykää iltapesulla, peskää hampaat ja pukekaa yöpuku. Selittäkää lapselle, että nämä ovat ennen nukkumaanmenoa tehtäviä asioita. Välttäkää lapsen villitsemistä leikeillä.

Olkaa johdonmukaisia
Pitäytykää tutuissa rutiineissa. Näin lapsi oppii, mitä nukkumaanmenoaikaan liittyy.

Mukavasti nukkumaan
Antakaa lapsen ottaa unilelu tai -riepu kainaloonsa. Tämän jälkeen on viimeisen vesikulauksen ja yövalon sytyttämisen aika, minkä jälkeen lapsi jätetään sänkyynsä hakemaan unta. Lapsen on näin vaikeampi keksiä syitä nousta sängystä.

Älkää vastatko lapsen kutsuun heti
Kun lapsi kutsuu teitä sängystään, odottakaa jokaisella kerralla muutama sekunti pidempään, ennen kuin vastaatte. Muistuttakaa lasta siitä, että on aika nukkua. Jos menette huoneeseen, käykää siellä vain nopeasti älkääkä sytyttäkö valoja.

Pysykää kärsivällisinä
Pieni lapsi ei opi nukahtamaan hetkessä. Jatkakaa samoja rutiineja kärsivällisesti illasta toiseen. Lopulta lapsi kyllä mukautuu niihin.

Saatat pitää myös:

Puhdistuspyyhkeet

Wipes

Dermatologisesti testattu – hellävarainen herkälle iholle