Leikit lapsen kanssa: oppiminen leikkien ja pelien avulla

Katselemalla lapsesi leikkiä voit saada selville, mitä lapsesi ajattelee, mitä hän on oppinut ja miten ympäröivä maailma – sinä mukaan lukien – vaikuttaa häneen. Leikki toimii ikkunanalapsen maailmaan.

Baby X -koe 1970-luvulla psykologi Phyllis Katz teki Baby X -kokeena tunnetun testin. Hän laittoi huoneeseen kolme lelua: pienen pallon, tyttönuken ja sukupuolineutraalin lelun. Hän puki kolmen kuukauden ikäisen lapsen yksikertaiseen keltaiseen potkupukuun ja kutsui ryhmän aikuisia (kokeenkohteet) huoneeseen vauvan luokse. Osalle aikuisista oli kerrottu, että lapsi oli tyttö nimeltä Mary. Toisille puolestaan oli kerrottu, että lapsi on poikanimeltä Johnny. Suurin osa aikuisista, jotka uskoivat lapsen olevan tyttö, antoivat hänelle nuken. Suurin osa heistä, joille oli kerrottu lapsen olevan poika, antoivat hänellepallon.

Kiivasta keskustelua Baby X -koe sai aikaan kiivasta keskustelua sukupuolistereotypioista. Tästä huolimatta tulokset olivat samat, kun Katz teki kokeen uudestaan10 vuotta sitten. Vaikka sukupuolten tasa-arvoa on tavoiteltu voimakkaasti viime vuosina, jos tarkkaillaan lapsia päiväkodissa,tytöt leikkivät usein nukeilla ja pojat autoilla.

Poikien ja tyttöjen lelut: eroon stereotypioista Tulisiko sinun olla huolissasi, jos lapsesi leikkii eniten sukupuoleensa tyypillisesti liitetyillä leluilla? Todennäköisesti ei, mutta voit kannustaa lastaleikkimään monenlaisilla leluilla, myös niillä, joita pidetään yleensä vastakkaisen sukupuolen leluina. Kyse ei ole varsinaisesti itse leluista, vaan taidoista, joita lapsetoppivat leikkiessään niillä. Nukkeleikit auttavat tyttöjä kehittämään sosiaalisia, erityisestihoivaamiseen ja empatiaan liittyviä taitoja. Näitä taitoja ei kuitenkaan usein arvosteta yhtä paljon kuin matemaattisia sekä visuaalisia ja tilan hahmottamiseen liittyviä taitoja, joita opitaan leikittäessä tyypillisillä poikien leluilla, kutenpalikoilla ja autoilla.

Mielikuvitus ja todellisuus: hyötyä molemmista Lasten leikit eroavat myös sen suhteen, pohjautuuko leikki todellisuuteen (kuten lautapelit ja liikunnalliset leikit) vai mielikuvitukseen (kuten kotileikit ja ajassa ja tilassa siirtyminen). Yleisesti ottaen esikoiset ja ainoat lapset käyttävät mielikuvitustaan enemmän, ehkä siksi, koska he leikkivät muita enemmänitsekseen. Heillä on useammin myös mielikuvitusystäviä.

Vilkas mielikuvitus näyttäisi kehittävän tai ainakin heijastavan korkeaa älykkyyttä. Kun lapsesi kuvittelee, että golfpallo onmaaginen taikakalu ja miettii, mitä tekisi sillä (pelastaisiko prinsessan, taistelisiko lohikäärmettä vastaan vai vai taikoisiko jäätelöitä), hän pohtii erilaisten vaihtoehtojenvalitsemisen vaikutuksia. Mielikuvitus on lapselle myös erinomainen tapa käsitellä hankalia, pelottavia taihämmentäviä asioita. Esimerkiksi kuorma-auton kovaa ääntä pelästyvä kolmevuotias voi käsitellä pelkoaan leikkimällä, että hänen kädessään olevapuupalikka on vielä suurempi ja pelottavampi kuorma-auto.

Toisaalta todellisuuteen liittyvät leikit auttavat lasta tärkeiden sosiaalisten taitojen oppimisessa. Lautapelissä lapset pääsevät harjoittelemaan vuorotellen toimimista. Liikunnalliset leikitopettavat lapselle tiimityöskentelyn ja vastuun jakamisen perusteita.

Lähde mukaan leikkiin Miten voit auttaa lastasi kokeilemaan uudenlaisia leikkejä? Helpointa on mennä mukaan leikkimään. Jos ryhdyt leikkimään nukketalolla, poikasitulee varmasti mukaan leikkiin. Mitä enemmän osallistut leikkiin lapsesi kanssa, sitä paremmin pystyt ymmärtämään häntä ja sitä tiiviimpi yhteys välillenne muodostuu.

Evästesuostumus