Lapsen nukkuminen: hyvät iltarutiinit

Lapsen nukkuminen: hyvät iltarutiinit

Vauvoille ja pikkulapsille tuttu on turvallista, joten he nauttivat ennustettavista rutiineista. Samojen iltatoimien tekeminen joka ilta ennen nukkumaanmenoa luo lapselle turvallisuuden tunteen ja kertoo, että on yöunien aika.

 

Tässä parhaimmat ohjeet helpon iltarutiinin muodostamiseksi.

-       Jatkuvuus on tärkeintä. Kun kerran aloitat tietyn iltarutiinin, joka toistuu aina samana, lapsi oppii odottamaan sitä. Rajoita iltatoimet puoleen tuntiin, jotta ne ovat kaikille osapuolille siedettäviä.

-       Yksinkertaisuus toimii. Pidä iltatoimet yksinkertaisina, jotta myös kumppanisi tai lapsen muu hoitaja osaa noudattaa niitä, jos et ole kotona. Iltatoimiin voi kuulua kylpy, iltasatu, peittely ja hyvänyönsuukko.

-       Muistuta nukkumaanmenosta. Taaperoita kannattaa valmistella nukkumaanmenoon muutamalla huomautuksella. Jos asian esittää lapselle yhtäkkiä, lapsi ei todennäköisesti halua lopettaa leikkejään.

-       Sammuta valot. Tämä auttaa lasta erottamaan päivän ja yön toisistaan. Jos lapsi herää pimeässä huoneessa, hän ymmärtää, että on vielä yö.

-       Ole joustava. Jos lapsi on sairaana ja haluaa toisenkin iltasadun, voit joustaa säännöistä – kunhan et romuta iltarutiineja kokonaan. Nukkumaanmeno on perheen yhteistä aikaa, joten nauti läheisyydestä ja iltahalauksista!

-       Älä tee iltarutiineista rangaistusta. Iltarutiinien tulee olla mukavia ja turvallisia, joten älä käytä nukkumaanmenoa kurinpitokeinona.

 

Nauttikaa iltatoimista: vaikka nukkumaanmeno voi välillä olla haastavaa, se kuitenkin lähentää sinua ja lasta!

Saatat pitää myös:

Puhdistuspyyhkeet

Wipes

Dermatologisesti testattu – hellävarainen herkälle iholle