Lapsen kurinpito: jäähy

Lapsen kurinpito: jäähy

Jäähyksi kutsutaan toimintaa, jossa lapsi otetaan tietyksi ajaksi syrjään tilanteesta. Jäähy antaa lapselle mahdollisuuden rauhoittua ja palauttaa mieleen, millaista käytöstä häneltä odotetaan. Seuraavassa kerromme, miten jäähy toimii tehokkaimmin.

Ota huomioon lapsen ikä Jäähy toimii parhaiten 1,5–2-vuotiaasta alkaen noin 5 vuoden ikään saakka. Vaikka lapset ovat erilaisia, tätä nuoremmat lapset eivät oikein ymmärrä jäähyn tarkoitusta, jayli 5-vuotiaat tarvitsevat yleensä erilaisia keinoja hyvien käytöstapojen oppimiseen.

Noudata sääntöjäJäähyn aikana lapsen ei tule jutella vanhemman tai hoitajan kanssa. Jäähyn tarkoituksena on eristää lapsi hetkeksi muista ja kertoa, ettätoimimalla näin lapsi ei pääse osalliseksi tapahtumiin.

Määritä toimintatavatTämä vaatii hieman etukäteissuunnittelua, mutta se kannattaa. Lapsen odotusten muuttaminen on hankalampaa kuin sopivien toimintatapojen omaksuminen alustalähtien, mutta se on silti ajan ja vaivan väärti

Valitse jäähypaikka
Aseta tuoli turvalliseen mutta virikkeettömään paikkaan, kuten keittiön nurkkaan tai eteiseen. Paikan tulee olla sellainen, että se on syrjässä muista jatapahtumapaikasta. Toiminnan keskellä oleminen tarjoaa lapselle mahdollisuuden pahentaa ongelmaa härnäämällä ja toimimallaprovosoivasti.

Näin jäähy toimii
Varoita ensinKun olet varoittanut lasta kaksi kertaa epäsopivasta toiminnasta, ilmoita, että nyt on jäähyn paikka. Tämä riittää. Vie lapsijäähypenkille.

Katso aikaa kellosta.Jäähyn sopiva pituus on noin minuutti lapsen ikävuotta kohden.

Pysy tiukkana.Jos lapsi nousee ylös, laita hänet takaisin jäähypenkille ja aloita ajan laskeminen alusta. Älä sano mitään, mutta älä anna periksi.

Unohtakaa asiaKun aika on kulunut, kerro, että jäähy on nyt ohi, halaa lasta ja jätä asia siihen. Älä puhu asiasta enää. Anna lapselle jotain uutta tekemistä,myönteinen vaihtoehto kielletylle toiminnalle.

Yleiset sudenkuopat
Asiasta puhuminen liian paljon.Tämä vain hämmentää lasta, lisää jännitystä ja aiheuttaa pahaa mieltä kaikille. Riittää, kun rangaistavasta toiminnasta mainitaan sen tapahtuessa ja lapsiviedään jäähylle.

Jäähyn kääntyminen tarkoitustaan vastaan.Jos lapsi saa jäähyn aikana enemmän huomiota kuin käyttäytyessään hyvin, hän pyrkii saamaan huomiosi käyttäytymälläprovosoivasti.

Vanhempi on poissa tolaltaan.Rauhoitu hetken ajan. Mene takaisin lapsen luokse, kerro jäähyn syy ja laita lapsi jäähylle. Käytä jäähyä vain lapsen käyttäytyessätodella huonosti. Älä tee jäähystä tapaa.

Hyvän käytöksen palkitsematta jättäminen.Yksi tapa toimia on lapsen kehuminen hyvästä käytöksestä. Tämä on vaikeaa, koska huonon käytöksen jatkuessa luonnollinen taipumus on vetäytyminen tilanteesta ja jopa lapsenvälttely.

Erityiset olosuhteet
Käyttäytyminen.Jos lapsi on hätääntynyt tai sairas, jäähystä ei ole hyötyä. Jos lapsi on kokenut paljon merkittäviä eroja, jäähynostattaa liikaa tunteita, jolloin oppimista ei tapahdu.

Lapsen kehitystaso ikään nähden.Jos lapsen kognitiivisten taitojen kehittyminen on hieman jäljessä tai edellä ikätasoa, lapsen kanssa voi olla parasta toimia hänen kehitysvaiheensa mukaisestivarsinaisen iän sijaan.

Viettääkö lapsi paljon aikaa jäähyllä?
Jos lapsi käyttäytyy erityisen provosoivasti, hän saattaa olla stressaantunut tai yksinkertaisesti pitkästynyt. Mieti,heijastuuko oma stressisi lapseen: lapsi pyrkii tekemään asioita saadaksesi huomiosi, silläkin uhalla, että suutut.

Saatat pitää myös: