Aamupahoinvointi: milloin se alkaa ja miten sitä voi ehkäistä?

Aamupahoinvointi: milloin se alkaa ja miten sitä voi ehkäistä?

Mitä raskauspahoinvointi on?

Pahoinvointi ja siihen joskus liittyvä oksentelu ovat tavallisia alkuraskauden oireita. Noin 50–70 prosentilla naisista on pahoinvointia ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Raskauspahoinvointi on paitsi normaalia, myös merkki siitä, että kaikki on kohdallaan raskauden suhteen.

Raskauspahoinvointia kutsutaan joskus aamupahoinvoinniksi, koska silloin oireet ovat yleensä pahimmillaan. Pahoinvointia ja oksentelua voi kuitenkin esiintyä mihin vuorokauden aikaan tahansa raskauden aikana.

Mikä aiheuttaa raskausajan pahoinvointia?

Pahoinvoinnin uskotaan aiheutuvan hCG-hormonista, jota erittyy raskaana olevien naisten istukasta ja joka edistää raskauden kehittymistä. Lisäksi siihen vaikuttavat muutkin tekijät, kuten alhainen verensokeri, kohonnut vatsahappojen määrä, stressi ja väsymys.

Apua raskauspahoinvointiin

  • Pidä yöpöydällä voileipäkeksejä, riisikakkuja tai jopa suklaata ja syö jotakin heti herätessäsi, jotta saat nostettua verensokeritasoa ennen ylös nousemista.
  • Syö viisi tai kuusi pientä ateriaa päivässä kolmen suuren sijaan, niin vältät tyhjää vatsaa ja pidät verensokeritason tasaisena.
  • Pidä huolta siitä, että saat tarpeeksi proteiinia (lihaa, kalaa, munia, juustoa) ja monimutkaisia hiilihydraatteja (hedelmiä, vihanneksia, viljaa), jotta kasvava sikiö saa kaiken tarvitsemansa ravinnon.
  • Jotkut ravitsemusasiantuntijat suosittelevat pahoinvoinnin estämiseen 75–100 milligrammaa B6-vitamiinia. Ota myös tavalliset raskausajan vitamiinisi.
  • Vältä voimakkaasti maustettua tai rasvaista ruokaa sekä ylilämpenemistä ja hikoilemista ja muista levätä riittävästi.

Raskauspahoinvoinnin kestäminen

Kokeile seuraavia konsteja pahoinvoinnin iskiessä:

  • Yritä rentoutua. Hengitä rauhallisesti – sisään nenän ja ulos suun kautta – tai kokeile mielikuvaharjoittelua keskittymällä johonkin miellyttävään.
  • Vältä pahoinvointia aiheuttavien ruokien tai muiden asioiden (kuten tupakansavun) näkemistä, hajua tai makua.
  • Imeskele tai pureskele jääpaloja tai raikasta sitruunaviipaletta.
  • Jos hampaiden harjaaminen aiheuttaa oksennusrefleksin, voit kokeilla purskuttelua suuvedellä. Käytä sitä usein pitääksesi suun puhtaana ja raikkaana.
  • Kokeile vatsahappojen neutraloimista maitolasillisella tai parilla kalsiumtabletilla.
  • Inkivääriä on perinteisesti käytetty pahoinvointilääkkeenä, mutta sitä ei missään muodossa suositella raskaana oleville. Vältä myös inkivääriä sisältäviä ravintolisiä ja juomajauheita.
  • Juo yrttiteetä, kuten kamomillateetä.
  • Pidä huolta siitä, että saat tarpeeksi nestettä, vaikka et haluaisikaan syödä kiinteää ravintoa. Saattaa olla avuksi olla sekoittamatta kiinteää ja nestemäistä ravintoa samalla aterialla.

Jos pahoinvointi ja oksentelu on yhtämittaista (kerran tai pari kertaa joka päivä), jos et kykene lainkaan syömään tai juomaan tai jos pahoinvointi jatkuu alkuraskauden kolmen kuukauden jälkeen, käänny neuvolan tai lääkärin puoleen.

Kuinka kauan raskauspahoinvointi kestää?

Hyvä uutinen on se, että useimmilla naisilla raskauspahoinvointi loppuu tultaessa toiselle kolmannekselle, kun hormonitasot alkavat hieman laskea.

Muistuta itsellesi, että pahoinvointi on normaalia ja ohimenevää. Keskity raskauden myönteisiin puoliin ja siihen, kuinka paljon iloa syntyvä vauva tuo tullessaan.

Saatat pitää myös: