Riippumatta siitä, miten päätät synnyttää, kannattaa tehdä hieman valmisteluja etukäteen. Näin valmistaudut tälle elämää muuttavalle matkalle!

1. Löydä oikea terveydenhuollon tarjoaja

On tärkeää, että sinulla on lääkäri, johon sinulla on hyvät suhteet ja joka kunnioittaa toiveitasi ja voi auttaa sinua saamaan toivomasi synnytyskokemuksen.

2. Valitse, missä haluat synnyttää

Jos harkitset kotisynnytystä, keskustele lääkärisi kanssa, koska on olemassa mahdollisia riskejä, jos tarvitset jotain seuraavista:

  • Synnytyksen käynnistäminen

  • Sektio

  • Verensiirto

  • Pihdit tai imukuppi

  • Hoitoa emättimen repeämille.

On tärkeää, että sinulla on nopea pääsy sairaalaan ja hätäsuunnitelma, jos tarvitset kiireellistä sairaalahoitoa.

3. Lisälievitystä kipuihin

Kipulääkkeiden lisäksi voit saada helpostusta kipuihin seuraavien keinojen avulla.

  • Rentoutumistekniikat. On moniarentoutumistekniikoita, joita voit kokeilla helpottaaksesi synnytyskipua ja -ahdistusta. Voit tutustua esimerkiksi progressiiviseen rentoutumiseen, jossa jännität ja vapautat tiettyjä alueita kehostasi jaloista ylöspäin tai päästä alaspäin. Myös mielikuvaharjoittelu tai visualisointi voivat auttaa saamaan muuta ajateltavaa kuin kipu.

  • Hengitystekniikat.Synnytysvalmennuksessa sinulle saatetaan opettaa erilaisia hengitystekniikoita, jotka voivat auttaa rentoutumaan synnytyksen aikana. Hitaat, syvät hengitykset vatsasta voivat auttaa vähentämään tuntemaasi kipua. Tietoinen rauhallinen hengitys auttaa sinua ja vauvaasi saamaan runsaasti happea. Näin saat myös lisää happea kohtuun, mikä tehostaa supistuksia.

  • Kosketushoito tai hieronta. Kosketus voi auttaa, olipa kyseessä hieronta, akupainanta tai yksinkertaisesti jonkun kädestä pitäminen.

  • Hypnoosi. Syvä rentoutuminen ja itsehypnoosi voivat auttaa vähentämään ahdistusta, pelkoa ja kipua, joten voit halutessasi tutkia hypnosynnytystekniikoita luonnollisena kivunhallinnan muotona.

4. Laadi synnytyssuunnitelma

Synnytyssuunnitelmasi voi olla niin yksinkertainen tai niin monimutkainen kuin haluat, mutta kätilöllesi antama versio on hyvä pitää tiiviinä. Voit sisällyttää siihen esimerkiksi kivunlievitystoiveesi ja pyynnön siitä, kenen pitäisi leikata napanuora.

Synnytyssuunnitelman tekeminen voi auttaa sinua tuntemaan olosi luottavaisemmaksi ja mukavammaksi. Muista kuitenkin, että synnytystä ei voi ennustaa ja asiat eivät aina mene suunnitellulla tai odotetulla tavalla. Hoitohenkilökunta tekee päätökset sekä sinun että vauvasi terveys edellä.

5. Pysy fyysisesti hyvässä kunnossa

Vauvan synnyttäminen vaatii paljon kestävyyttä, joten on tärkeää ylläpitää hyvää peruskuntoa.

6. Osallistu synnytysvalmennukseen

Synnytysvalmennus auttaa sinua valmistautumaan seuraavien oppien avulla:

  • Kehosi synnytyksen aikana. Synnytysvalmennus voi auttaa ymmärtämään, mitä synnytyksen aikana tapahtuu. Opit ymmärtämään synnytyksen merkkejä ja ymmärtämään paremmin, mitä kehosi käy läpi synnyttäessäsi.

  • Kivunhallintatekniikat. Harjoittelet todennäköisesti hengitys-, visualisointi- ja rentoutumistekniikoita kivun lievittämiseksi. Saat myös tietoa lääkitysvaihtoehdoistasi siltä varalta, että muutat mielesi, kun on synnytyksen aika.

  • Helpotusta huoliin. On täysin luonnollista tuntea ahdistusta raskaudesta ja synnytyksestä. Ohjaaja auttaa kumoamaan mahdolliset myytit, mikä voi rauhoittaa mieltäsi.

  • Tietoa mahdollista komplikaatioista. Synnytysvalmennuksessa voit oppia, mitkä rutiinitoimenpiteet voivat olla tarpeellisia ja mitä niihin liittyy.

Synnytysvalmennus voi auttaa myös kumppaniasi ymmärtämään paremmin, mitä synnytyksen aikana tapahtuu ja miten hän voi auttaa. On siis varteen otettava idea osallistua valmennukseen yhdessä, jos mahdollista.

7. Varaudu odottamattomaan

Vaikka valmistaudutkin fyysisesti ja henkisesti synnyttämään tietyllä tavalla, mielesi muuttamisessa ei ole mitään pahaa. Tärkeintä on oma ja vauvasi terveys.