Vaikka tämä ei olisi ensimmäinen raskautesi, kiristyminen tai kouristelu vatsassasi voi saada sinut pohtimaan: Onko nyt tosi kyseessä? Onko synnytys käynnistymässä?

Autamme sinua tässä pohdinnassa kuvailemalla, miltä varsinaiset supistukset voivat tuntua ja miltä harjoitussupistukset saattavat tuntua oikeisiin verrattuna.

Eri nimet eri supistuksille

Saatat kuulla näitä termejä käytettävän erityyppisistä supistuksista. Kerromme tässä lyhyesti, mitä ne tarkoittavat:

  • Harjoitussupistukset. Nämä ovat kivuttomia vatsan kiristyksiä, jotka eivät tule säännöllisesti eivätkä johda synnytykseen. Saatat tuntea niitä jo toisella kolmanneksella, mutta ne ovat yleisimpiä viimeisellä kolmanneksella. Näitä saatetaan kutsua myös ennakoiviksi supistuksiksi tai Braxton-Hicks-supistuksiksi.

  • Synnytyssupistukset.Viimeisillä raskausviikoilla supistukset voimistuvat. Varsinaiset synnytyssupistukset ovat alussa vähintään 10 minuutin välein, minkä jälkeen ne tihentyvät ja lopulta johtavat vauvan syntymään. On kuitenkin tärkeää soittaa lääkärillesi tai terveydenhoitajallesi milloin tahansa raskauden aikana, jos epäilet supistusten perusteella olevan tosi kyseessä.

  • Ennenaikaiset supistukset. Jos sinulla on erityisen voimakkaita tai kivuliaita supistuksia ennen raskausviikkoa 37, näitä voidaan kutsua ennenaikaisiksi supistuksiksi. Soita terveydenhoitajallesi tai lääkärillesi, jos koet ennenaikaisen synnytyksen merkkejä tai jos olet epävarma tuntemuksistasi.

Miltä harjoitussupistukset tuntuvat?

Nämä supistukset voivat tuntua kiristykseltä, joka alkaa vatsan yläosasta ja leviää koko vatsan alueelle. Harjoitussupistukset johtuvat kohtusi lihasten lievästä jännityksestä ja ne kestävät noin 30–60 sekuntia. Harjoitussupistukset ovat normaaleja ja odotettuja – ne ovat kehon tapa valmistautua tulevaan.

Sekin on normaalia, jos sinulla ei ole harjoitussupistuksia ollenkaan. Toisilla supistukset saattavat tulla jopa useita kertoja tunnissa tai vain muutaman kerran päivässä tai viikossa.

Voit kokeilla lievittää harjoitussupistusten aiheuttamaa epämukavaa oloa kävelemällä ympäriinsä, kylpemällä, käymällä makuulle tai vaihtamalla asentoa.

Jos et ole varma, tunnetko harjoitussupistuksia vai synnytykseen johtavia supistuksia, kysy neuvoa terveydenhoitajaltasi tai lääkäriltäsi.

Miltä varhaiset synnytyssupistukset tuntuvat?

On vaikea ennustaa tai kuvailla, miltä oikeat synnytyssupistukset sinusta tuntuvat – kuten kaikki muukin tässä vuoristoradassa, kokemuksesi ja raskautesi ovat ainutlaatuisia. Kuvailu on myös vaikeaa, koska jokainen kokee kivun omalla tavallaan.

Toisin kuin harjoitussupistusten nousut ja laskut, varsinaista synnytystä edeltävät supistukset muuttuvat tasaisesti voimakkaammiksi. Oikeiden synnytyssupistusten aikana tunnet vatsasi kiristyvän ja tulevan tosi kovaksi supistuksen aikana, minkä jälkeen kipu väistyy lihasten taas rentoutuessa. Toinen merkki h-hetken lähestymisestä on se, etteivät supistukset mene pois, kun vaihdat asentoa tai käyt kylvyssä tai kävelyllä.

Pidä mielessä, että aivan synnytyksen alkuvaiheessa supistuksesi saattavat alkaa ja loppua. On myös mahdollista, että ne jatkuvat pitkään muuttumatta pidemmiksi tai voimakkaammiksi. Tämä on täysin normaalia, joten älä ole huolissasi. Itse asiassa on hyvä idea käyttää supistusten väliset tauot lepäämiseen tai syömiseen.

On täysin luonnollista tuntea hermostuneisuutta siitä, miltä ensimmäiset supistukset tuntuvat ja pohtia, milloin synnytys on oikeasti alkanut. Muista, että terveydenhoitajasi ja lääkärisi auttavat sinua selvittämään, milloin on synnytyksen aika ja mitä sitten tehdään – ja kehosi ohjaa sinua myös.

This was changed a bit: in Finland, the actual labour contractions are defined to be 10 minutes apart so the contarctions that start 1-2 weeks earlier are not exactly contractionsoriginally this was "labour contractions" but it was changed to "especially strong or painful contractions" (see the previous comment).