Terveellinen ruokavalio on tärkeää raskauden aikana. Raskaana ollessa on myös tärkeää tietää, mitä on turvallista syödä. Voiko raskaana ollessa esimerkiksi syödä juustoa? Entä kalaa ja mereneläviä, kuten tonnikalaa tai katkarapuja? Kuinka paljon kahvia saa juoda? Sen lisäksi, että luotat itseesi ja omiin tuntemuksiisi, ota huomioon seuraavat suositukset.

Varmistuaksesi siitä, mitä on turvallista syödä ja juoda raskauden aikana, kysy neuvoa lääkäriltäsi tai terveydenhoitajaltasi. Voit myös lukea uusimmat ohjeet Ruokaviraston verkkosivulta.

Onko turvallista juoda alkoholia raskaana ollessa?

Asiantuntijat eivät ole edelleenkään 100-prosenttisen varmoja siitä, miten paljon alkoholia on turvallista juoda raskauden aikana, joten he suosittelevat välttämään sitä kokonaan. Jos joit alkoholia ennen kuin tiesit olevasi raskaana, sinun ei tarvitse huolestua kohtuuttomasti. Keskustele lääkärisi kanssa, jos tämä mietityttää sinua.

Voinko juoda kahvia?

Et ehkä edes halua juoda kahvia, mutta jos haluat, keskustele lääkärisi kanssa, mikä on kohtuullinen määrä kofeiinia raskauden aikana. Muista, ettei kofeiinia ole vain kahvissa, vaan sitä on myös teessä, kolajuomissa, energiajuomissa ja suklaassa.

Entä yrttitee?

Asiantuntijat eivät ole aivan varmoja siitä, kuinka terveellisiä yrttitee ja vihreä tee ovat raskauden aikana, joten on parasta juoda niitä kohtuudella: enintään neljä kuppia päivässä.

Voinko syödä lihaa, kanaa, leikkeleitä tai pateita?

Raskaana ollessasi olet herkempi bakteereille ja infektioille. Listeria on yksi ruokaperäinen bakteeri, jonka kanssa sinun pitää olla erityisen tarkkana. Pateet, pastöroimaton maito ja pehmeät juustot voivat sisältää listeriaa. Se voi aiheuttaa listerioosi-nimisen sairauden, joka voi johtaa vakaviin raskauskomplikaatioihin. Listerioosin oireita ovat korkea lämpötila, pahoinvointi, vilunväristykset ja ripuli. Jos huomaat näitä oireita, soita lääkärillesi, sillä saatat tarvita antibioottihoitoa.

Voinko syödä juustoa ja maitoa?

Vaikka maitotuotteet ovat tärkeä osa terveellistä raskaudenaikaista ruokavaliota, kaikki tuotteet eivät valitettavasti ole turvallisia raskaana oleville. Vältä pastöroimatonta maitoa ja joitakin juustoja, kuten pastöroimatonta brietä ja camembertia sekä sinihomejuustoa. Kovia juustoja, kuten cheddaria, parmesaania ja stiltonia on turvallista syödä, kuten useimpia fetajuustoja, raejuustoa, mozzarellaa, ricottaa ja halloumia.

Entä kananmunat?

Kananmunat ovat erittäin ravitsevia, mutta sinun pitäisi välttää raakoja ja löysiä kananmunia, koska niissä saattaa olla salmonellaa, vaikka se onkin harvinaista. Tyypillisesti kannattaa välttää ruokia, jotka sisältävät raakoja tai osittain kypsennettyjä munia, kuten raaka taikina, kotitekoinen hollandaisekastike, caesarkastike ja munatoti.

Voinko syödä kalaa ja äyriäisiä?

Kala ja äyriäiset voivat olla hyväksi sinulle, mutta on tärkeää tietää, mitä kaloja voit syödä ja miten ne on valmistettu. Hauki ja muut isot petokalat kuten ahvenet, kuhat ja mateet saattavat sisältää paljon elohopeaa, eikä niitä pidä syödä, sillä ne aiheuttavat riskin vauvan kehittyvälle hermostolle. Voit syödä tonnikalaa, mutta määrää pitäisi rajoittaa korkean elohopeapitoisuuden vuoksi. Rasvaisissa kaloissa on pieni epäpuhtauksia riski, joten rajoita esimerkiksi lohen, taimenen ja makrillin saantia noin kahteen annokseen viikossa.

Raa’at tai kevyesti kypsennetyt kalaruoat olisi hyvä jättää kokonaan pois ruokavaliosta. Jos olet epävarma, miten kala on valmistettu, on luultavasti parasta välttää sitä. Voit syödä katkarapuja ja muita äyriäisiä raskauden aikana, jos ne ovat täysin kypsiä. Keskustele lääkärisi kanssa varmistuaksesi sinulle sopivasta ruokavaliosta.

Pitäisikö minun huolehtia hedelmistä ja vihanneksista?

Onneksi raskaudenaikaisella kieltolistalla ei ole montaa hedelmää tai vihannesta! Hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota, kunhan ne pestään huolellisesti haitallisten bakteerien välttämiseksi. Yksi huomioitava asia on kuitenkin se, että idut kasvavat kosteissa olosuhteissa ja saattavat todennäköisemmin sisältää bakteereja. Siksi on turvallisinta välttää raakoja ituja, kuten sinimailasta, apilaa, retiisiä ja mung-papuja. Jos haluat syödä ituja, muista kypsentää ne huolellisesti. Myös inkivääriä olisi hyvä välttää, sillä osa sen kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia vauvasi kehitykselle.

On tärkeää syödä terveellisesti, jotta sinä ja vauva saatte tarvitsemanne ravintoaineet. Vaikka voi tuntua siltä, että on monia asioita, joita et voi syödä, luettelo niistä asioista, joita voit syödä on paljon pidempi!