Sinulla voi olla paljon kysymyksiä raskausajan vitamiineista. Mitä ne ovat ja pitääkö niitä ottaa? Olemme koonneet tietoa raskausajan lisäravinteista, joita lääkärisi saattaa suositella. Kerromme myös tärkeimmistä vitamiineista ja hivenaineista, kuten foolihaposta, D-vitamiinista ja raudasta.

Mitä raskausajan vitamiinit ovat ja tarvitsenko niitä?

Muulloinkin kuin raskausaikana voi olla melko vaikeaa saada kaikki tarvitsemasi vitamiinit ja hivenaineet pelkästään ravinnosta. Raskausajan vitamiinit ovat yleensä hyvä idea, sillä sisälläsi kasvaa uusi ihminen.

Jokaisen naisen keho on erilainen. Siksi sinun kannattaa kysyä lääkäriltäsi neuvoja, mitkä vitamiinit voisivat edistää vointiasi raskausaikana. Tässä yleisimpiä vitamiineja ja ravintolisiä, joita sinulle saatetaan suositella:

Foolihappo: Tämä auttaa ehkäisemään neuraaliputken häiriöitä, kuten spina bifidaa. Raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville suositellaan päivittäistä foolihappolisää 12. raskausviikkoon asti. Lääkärisi neuvoo sinulle sopivan annostuksen, joka perustuu muun muassa terveydentilaasi ja ruokavalioosi.

Rauta: Riittävä raudan saaminen on tärkeää vauvasi kasvulle ja kehitykselle. Se on tärkeää myös sinulle, sillä se auttaa estämään väsymystä aiheuttavaa anemiaa. Raudan tarve moninkertaistuu raskauden aikana, minkä vuoksi hemoglobiinia seurataan tarkkaan neuvolassa ja tarvittaessa sinua ohjeistetaan ottamaan rautalisää.

D-vitamiini: Kaikki aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia päivittäin, ja voi olla vaikea saada sitä tarpeeksi pelkästä ruoasta ja suorasta auringonvalosta. (Kehosi tuottaa D-vitamiinia altistuessaan auringolle.) Tämä vitamiini auttaa kalsiumin imeytymistä ja vahvistaa luita, hampaita ja lihaksia.

Asiantuntijoiden mukaan on mahdollista saada riittävästi C-vitamiinia elintarvikkeista, kuten appelsiinista, punaisesta paprikasta ja perunasta. Voit kattaa kalsiumtarpeesi elintarvikkeilla, kuten maitotuotteilla, vihreillä lehtivihanneksilla ja tofulla.

Pitäisikö minun välttää joitakin vitamiineja raskauden aikana?

Liiallinen A-vitamiini raskauden aikana voi mahdollisesti haitata vauvan kehitystä, joten vältä A-vitamiiniövereitä. Tarkista mahdollisesti harkitsemiesi monivitamiinien etiketit varmistaaksesi, että niihin ei ole lisätty A-vitamiinia. Huomaa, että A-vitamiini tunnetaan myös retinolin nimellä.

Kauanko minun pitää ottaa raskausajan vitamiineja?

Foolihappoa kannattaa ottaa raskausviikolle 12 asti. D-vitamiinia kannattaa ottaa koko raskauden ja imetyksen ajan – jos päätät imettää. Noudata lääkärisi ohjeita siitä, kuinka kauan muita ravintolisiä on käytettävä, koska ohjeet vaihtelevat tilanteen mukaan.

Entä jos minulla on erityisruokavalio?

Jos olet vegaani, kasvissyöjä tai noudatat muuta ruokavaliota intoleranssin tai uskonnollisten, eettisten tai fysiologisten syiden vuoksi, et välttämättä saa tarpeeksi tiettyjä ravintoaineita pelkästään ruokavaliosta. Voi olla vaikea saada esimerkiksi tarpeeksi rautaa, B12-vitamiinia tai kalsiumia pelkästään ruoasta. Kerro lääkärillesi ruokailutottumuksistasi, niin hän voi tarkistaa, mitä ravintolisiä sinun pitäisi mahdollisesti ottaa.

Lääkärin suosittelemien vitamiinien ja lisäravinteiden ottaminen on hyväksi omalle hyvinvoinnillesi. Se auttaa myös antamaan vauvallesi parhaan mahdollisen alun elämässä.