Aivan kuten urbaanilegendoja, raskausmyyttejäkin on kaikkialla. Voiko jostain tietää etukäteen, onko lapsella paljon hiuksia? Onko koskaan turvallista maata selällään raskaana ollessa? Onko totta, että kaikille odottaville äideille tulee uskomaton aivosumu?

Närästys kertoo hiuksista?

Tarina menee suunnilleen näin: Jos kärsit närästyksestä, vauvalla on syntyessään paksu tukka. Valitettavasti tämä ei ole mitään muuta kuin myytti. Närästys sen sijaan voi liittyä moniin tekijöihin, kuten vauvan taipumukseen täyttää vatsasi hänen kasvaessaan, mikä saa happoja nousemaan ruokatorveen.

On OK syödä kahden edestä?

Vaikka onkin totta, että sisälläsi kasvaa uusi ihminen, käsitys ruokamäärien tuplaamisesta tai kahden ihmisen tarpeisiin syömisestä on raskausmyytti. Suositeltu päivittäinen kalorimäärä riippuu painoindeksistä (BMI). Lisäksi on tärkeää pyrkiä asteittaiseen painonnousuun ja lisätä kaloreita ruokavalioosi tasaisesti raskauden aikana:

  • Ensimmäinen raskauskolmannes: Lisäkaloreita ei tarvita.

  • Toinen raskauskolmannes: Syö noin 340 lisäkaloria päivässä.

  • Kolmas raskauskolmannes: Syö noin 450 lisäkaloria päivässä.

Selällään makaaminen

Tämä ei ole raskausmyytti. Selällään makaaminen voi rasittaa vauvaasi etenkin viimeisen kolmanneksen aikana. Uusiseelantilaisen Aucklandin yliopiston tutkijoiden tekemät testit osoittivat, että vauvat käyttävät vähemmän happea, kun heidän äitinsä makaavat selällään, ja tämä saattaa aiheuttaa vaaraa riskiraskauksissa. Sama tutkijaryhmä teki toisen tutkimuksen, jossa verrattiin kohtukuoleman riskiä äidin nukkuessa selässään verrattuna siihen, että äiti nukkui vasemmalla kyljellään. He päättelivät, että kohtukuoleman riski oli noin 4/1000 selällään nukkujilla, kun taas vasemmalla kyljellään nukkujilla se oli noin 2/1000.

Kofeiinin välttäminen?

Käsitys, jonka mukaan raskaus ja kofeiini eivät sovi lainkaan yhteen, on pelkkä myytti. Asiantuntijat suosittelevat, että kofeiinia kannattaa nauttia enintään yhden kahvi- tai teekupillisen verran päivässä.

Porealtaaseen vai ei?

Valitettavasti ei ole myytti, että kuumat kylvyt ja raskaus eivät sovi yhteen. Viettämällä 10 minuuttia tai pidempään kuumassa kylvyssä, asetat itsesi ja vauvasi hypertermian vaaraan. Silloin ruumiinlämpö nousee 39 °C:seen. On suositeltavaa, että porealtaassa viettämääsi aikaa kannattaa rajoittaa alle 10 minuuttiin ja välttää kokonaan, jos ruumiinlämpösi on kohonnut jostain syystä, kuten urheilun, kuumeen tai aiemman sauna- tai poreallaskäynnin takia.

Älä syö kalaa?

Tämä on osittain myytti, osittain tosiasia. Vaikka on totta, että elohopean saastuttamia kaloja, kuten haukea, pitää välttää, osa kaloista, kuten lohikalat, ovat hyviä lähteitä välttämättömille Omega-3-rasvahapoille. Ne ovat ravintoaineita, jotka varmistavat vauvan näön ja aivojen terveyden. Raaka kala voi joskus sisältää loisia, joten jätä sushi sekä graavatut ja muut kypsentämättömät kalat ottamatta. Varmista lääkäriltäsi, kuinka paljon sinun olisi hyvä syödä kalaa kuukauden aikana.

Raskausaivot?

Raskausaivot, eli raskausajan hajamielisyys, keskittymisvaikeudet ja unohtelu, voivat johtua monesta tekijästä, kuten stressistä, unettomuudesta ja yksinkertaisesti kiireestä lapsen tuloon valmistautumisessa. Syynä voivat osittain olla myös estrogeeni- ja progesteronihormonit. Voit auttaa itseäsi toipumaan ottamalla muutamat lisätorkut, kun pystyt. Muina aikoina voit myös kirjoittaa asioita ylös, jotta et unohda niitä.

Seksin välttäminen?

On pelkkä myytti, että seksiä pitäisi välttää raskauden aikana. Niin kehosi kuin vauvan sikiöpussi tarjoavat runsaasti suojaa paineelta.