On luonnollista tuntea väsymystä koko raskauden ajan.Kehosi sopeutuu hormonimyrskyyn ja fyysisiin muutoksiin, jotka ovat käynnissä aina synnytykseen asti. Kasvatathan toista ihmistä sisälläsi.

Ensimmäisen raskauskolmanneksen väsymys

Tällöin on niin monia asioita meneillään: Progesteronitasosi nousevat. Aineenvaihduntasi kiihtyy ja polttaa enemmän energiaa. Verenpaineesi laskee ja veren tuotantosi lisääntyy.

Lisäksi tunteiden vuoristorata, jota ehkä käyt läpi, vie energiaa. Eivätkä pelkästään hormonit saa sinua tuntemaan itseäsi väsyneeksi. Myös muut raskausoireet voivat vaikuttaa uneesi, mukaan lukien aamupahoinvointi (joka nimestään huolimatta voi iskeä myös yöllä) ja tihentynyt tarve käydä vessassa. Ei mikään ihme, jos olet valmis päiväunille!

Toisen raskauskolmanneksen väsymys

Tässä vaiheessa monet naiset kokevat, että heidän kehonsa on sopeutunut raskaushormonien nousuun ja olo tuntuu ehkä vähemmän väsyneeltä. Vaikka pahin väsymys yleensä häviää monilta naisilta tässä vaiheessa raskautta, saatat silti tuntea olosi usein väsyneeksi ja se on OK. Kuuntele kehoasi ja yritä levätä, kun tarvitset sitä. 

Kolmannen raskauskolmanneksen väsymys

Kolmannella raskauskolmanneksella väsymys tulee takaisin vauvan kasvaessa. Saatat huomata, että iso vatsasi sekä oireet, kuten selkäkivut ja levottomuus, häiritsevät yöuniasi. Isompi vauva aiheuttaa enemmän painetta rakollesi, mikä tarkoittaa enemmän yöllisiä wc-käyntejä. 

Kuinka selviytyä väsymyksestä raskauden aikana

Kehosi työskentelee erityisen paljon raskautesi tukemiseksi. Tässä on muutama asia, jotka saattavat helpottaa sinua selviytymään paremmin väsymyksestä:

  • Syö terveellisesti. Väsymys voi joskus liittyä raudanpuutteeseen, joten kannattaa syödä paljon proteiini- ja rautapitoisia ruokia. Vitamiinien saaminen hedelmistä, vihanneksista, kananmunista, pähkinöistä ja erilaisista luonnollisista elintarvikkeista auttaa sinua pitämään energiatasosi korkealla koko päivän. 

  • Huolehdi nesteytyksestä. Juo paljon vettä päivällä, mutta vähennä iltaa kohti, jottet herää vessahätään yöllä. 

  • Säilytä nukkumisrytmi. Yritä mennä nukkumaan ja herätä joka päivä samaan aikaan. 

  • Tee olosi mukavaksi sängyssä. Kun vatsasi kasvaa, sopiva nukkumisasento saattaa muuttua. Käytä tyynyjä tukemaan asentoa polvien välissä, vatsan alla ja selän takana. Pidä pääsi koholla. 

  • Pysy aktiivisena. Säännöllinen liikunta ei vain auta estämään jalkakramppeja vaan antaa myös energiaa. Keskustele lääkärisi kanssa raskausajalle sopivista liikuntavaihtoehdoista. 

Milloin väsymys on merkki jostakin muusta?

Vaikka väsymyksestä ei yleensä tarvitse huolestua, se voi joskus olla oire hoitoa vaativasta lääketieteellisestä tilasta. Raskaus voi lisätä anemiariskiä, jos et saa tarpeeksi rautaa. Väsymys voi olla yksi anemian oireista. Käy verikokeessa rautatasojen tarkistamiseksi. 

Jos väsymykseen liittyy jatkuvaa surullisuutta etkä jaksa innostua oikein mistään, se voi olla merkki synnytystä edeltävästä masennuksesta. Noin 14–23 prosenttia raskaana olevista kokee masennusta raskauden aikana, mikä saattaa liittyä heidän kehonsa aiheuttamiin hormonaalisiin muutoksiin. Jos sinusta tuntuu, että tämä saattaa koskea sinua, keskustele aiheesta lääkärisi kanssa.

Väsymys tai uupumus on normaalia raskauden aikana – kehosi käy läpi lukuisia muutoksia, mutta myös mielessäsi pyörii ajatuksia pienokaisesi tapaamisesta. On vain luonnollista, että tunnet itsesi väsyneeksi ja uniseksi ajoittain. Tai koko ajan.