Onko lapsesi klassinen vihannesten vihaaja? Kokeile näitä helppoja tapoja ujuttaa muutama ravintorikkaampi tiedät-kyllä-mikä hänen ruokavalioonsa. Tarjoa johdonmukaisesti vihanneksia joka päivä, vaikka lapsesi ei söisi niitä. Yllätyt, kun jonain päivänä hän päättääkin maistaa niitä!

1. Vaihtele tyyppejä ja muotoja

Tarjoile vihanneksia kaikissa mahdollisissa muodoissa – tuoreina, säilykkeinä tai pakastettuina. Jokaisella tyypillä on erilainen maku ja koostumus, joten vaikka yksi lapsi syö vain tuoreita tuoreita porkkanoita, toinen nauttii juuri höyrytetyistä. Ravitsemuksellisesti ne ovat kaikki suhteellisen samanlaisia. Jos lapsesi rakastaa perunamuusia, katso, syökö hän muita soseutettuja vihanneksia.

2. Lisää päällisiä ja dippejä

Jos juusto- tai voikastikkeen tai hummuksen lisääminen muuttaa sen, syökö lapsi vihanneksia vai ei, anna ihmeessä hänelle kastiketta! Tarjoa uuniperuna ja kannusta lastasi lisäämään siihen muutama ruokalusikallinen vihanneksia ennen kuin kuorrutat sen juustokastikkeella tai ranskankermalla. Lapset rakastavat ruoan dippaamista, joten kannusta raakojen vihannesten, kuten värikkäiden punaisten paprikasuikaleiden syömiseen suosikkidipin tai -kastikkeen kanssa. 

3. Kasaa niitä pizzaan

Kokeile mitä tahansa vihannesta, joka sopii tähän lasten suosikkiruokaan. Lisää hienonnettuja tomaatteja pizzakastikkeeseen. Laita täytteeksi raastettua kesäkurpitsaa, säilykesieniä tai tuoreita herkkusieniä, hienonnettua sipulia tai punaisia/vihreitä paprikarenkaita. Jos lapsesi rakastaa juustoa, laita sitä paljon mukaan näiden lisävihannesten kanssa. 

4. Kokkaa munakas

Kuullota pinaattia, sieniä, pippuria ja sipulia ja lisää ne munakkaaseen ennen taittamista. Muista lisätä paljon juustoa. 

5. Sekoita coleslaw-salaatti

Ehkä lapsesi nauttii coleslawn rapeudesta ja väreistä. Tee sitä itse ja lisää kastike. Paranna coleslawn väriä ja ravinteita lisäämällä muutama raastettu porkkana enemmän. Kokeile tehdä vastaavaa myös parsakaalista. Jos hän pitää tavallisestakin coleslawsta, lapsesi saattaa nauttia tästä kirkkaanvihreästä rapeasta coleslawsta. 

6. Ota käyttöön pastakastike

Spagettikastike ja kaikki säilyketomaattituotteet lasketaan vihannesannoksiksi. Syökää siis usein spagettia, jos tomaatit ovat niitä harvoja vihanneksia, joita hän syö. Voit myös raastaa hieman kesäkurpitsaa tai porkkanaa spagettikastikkeeseen.

7. Parantele keittoja

Lapsi, joka kieltäytyy syömästä porkkanoita tai maissia sellaisenaan, saattaa syödä kasviskeittoa. Jos näin on, lisää keittoon hieman säilyke- tai pakastevihanneksia kuumennuksen yhteydessä. 

8. Kokeile mehuja

Tomaattimehu ja vihannesmehu lasketaan myös vihannesannoksiksi. Ja ne molemmat ovat täynnä arvokkaita vitamiineja ja kivennäisaineita.

9. Tarjoile enemmän hedelmiä

Jos mikään vihannes ei toimi, älä luovuta! Tarjoile vain enemmän hedelmiä. Hedelmissä on monia samoja tärkeitä ravintoaineita kuin vihanneksissa, kuten A- ja C-vitamiineja ja kuitua. Hedelmien kaksinkertaistaminen varmistaa, että taaperosi saa kaikki terveelliseen kasvuun tarvittavat ravintoaineet.

Kaiken kaikkiaan ei ole syytä huoleen, vaikka lapsesi ei söisikään vihanneksia, jos hän on iloinen, terve ja kasvaa hyvin. Ennemmin tai myöhemmin hän oppii syömään niitä.