Todennäköisesti taaperosi syö enimmäkseen erilaisia pehmeitä ruokia, pieniä paloja keitettyä kanaa, pastaa ilman mausteita, pieniä paloja tuoreita kasviksia ja niin edelleen. Pidä vauvalle sopivat viljat hänen ruokavaliossa varmistaaksesi tasaisen B-vitamiinin ja raudan saannin. Esittele hänelle ruokia, joissa on erilaisia koostumuksia – näin lapsestasi tulee innokas kokeilemaan uutta.

Kolme ateriaa ja kolme välipalaa päivässä

Lapsen syömä ruokamäärä vaihtelee ateriasta ja päivästä toiseen. Jos lapsesi kasvaa ja kerryttää painoa, älä pelkää ettei hän söisi tarpeeksi. Lapset ovat tässä iässä melko hyviä varmistamaan, että he saavat tarvitsemansa. Taaperosi saattaa itse asiassa tarvita vähemmän ruokaa kuin luulet: noin 900–1 000 kaloria päivässä. Se ei ole paljon, kun otetaan huomioon, että lapsesi saa noista kaloreista 300–500 pelkästään täysmaidosta. Lapsesi saa tarvitsemansa ravinnon, jos tarjoat hänelle kolme ateriaa ja välipalaa päivässä. Hyvä välipala voi olla esimerkiksi leipää ja juustoa tai suolattomia voileipäkeksejä banaanin kanssa.