Kasvisruokavalio vaatii tarkkavaisuutta siinä missä muutkin ruokavaliot – sinun tapauksessasi varmista, että koko perhe saa riittävästi proteiineja ja kivennäisaineita muualta kuin lihasta. Tämän varmasti jo tiesitkin, koska olet itse kasvissyöjä. Vaikka tiedät tarkalleen, miten kootaan tasapainoinen kasvisruokavalio aikuiselle, pikkulapsen kasvisruokavalio voi hieman vaihdella. Pienokaisesi tarvitsee enemmän ravintoaineita aktiiviselle, kasvavalle keholleen. Kasvisruokavalio voi olla täysin hyvä valinta lapsellesi, jos sinulla on oikeaa tietoa ruokaryhmäyhdistelmistä. Tässä on muutamia ravintoaineita, joista on hyvä olla tietoinen pikkulapsen kasvisruokavaliota kootessa.

B12 ja kalsium: Näitä molempia on maidossa, maitotuotteissa ja kananmunissa, joten jos lapsesi syö niitä päivittäin tai lähes päivittäin, puutosta ei pitäisi esiintyä. Jos maitotuotteet ja munat eivät kuitenkaan ole osa lapsesi kasvisruokavaliota, on suositeltavaa perehtyä näihin ja antaa lapselle ikään sopivia B12- ja kalsiumravintolisiä.

D-vitamiini: Kasvisruokavaliota noudattavien lasten pitäisi kahden vuoden ikään asti saada sama määrä D-vitamiinia ravintolisänä kuin muidenkin lasten. Muistathan, että Suomessa D-vitamiinilisää suositellaan kaikille pimeinä vuodenaikoina.

Proteiini: Monipuolisen kasvisruokavalion, johon kuuluu kananmunia, maitoa, maitotuotteita, papuja ja linssejä, kasviksia, pähkinöitä, siemeniä ja täysjyvätuotteita, pitäisi vaivatta kattaa lapsesi proteiinitarpeet.

Energiansaanti: Taaperosi tarvitsee paljon energiaa tässä iässä. Kasvisruokavaliota noudattaessa sinun pitää joskus syödä enemmän ruokaa, jotta saat tarvittavan energiamäärän – tämä taas ei välttämättä sovi aivan pienelle taaperolle. Ratkaisu voi olla lisätä taaperon ruokaan paljon hyviä rasvoja, kuten kasviöljyistä oliivi- tai rypsiöljyä. Jos lisäksi jaat pääateriat ja välipalat huolellisesti koko päivän ajalle, taaperosi pystyy todennäköisesti syömään enemmän ja siten saamaan riittävästi energiaa.

Kuidut: Kasvisruokavaliossa on paljon täyttäviä kuituja, mikä on hyväksi terveelle ja toimivalle suolistolle. Kiinnitä kuitenkin huomiota siihen, että pieni kasvissyöjäsi ei täytä itseään liian nopeasti pelkillä kuiduilla, koska tämä saattaa saada hänet haluamaan vähemmän muita ruokia, joissa on energiaa ja ravintoaineita.

Rauta: Kasvisruokavaliossa ei ole luonnostaan paljon rautaa, jota lihansyöjät saavat lihasta. Lisäämällä lapsesi ruokavalioon runsaasti hedelmiä, vihanneksia ja juureksia lisäät C-vitamiinin saantia, mikä auttaa myös parantamaan kasvisruokavalion sisältämän raudan imeytymistä. Hedelmien ja vihannesten tarjoaminen jokaisen aterian yhteydessä onkin hyvä tapa varmistaa tasainen C-vitamiinin saanti. Jos lapsesi pitää hummuksesta, myös siinä on hieman rautaa. Tarkista lääkäriltäsi, ovatko rautalisät tarpeellisia.

Sinkki: Tämä kivennäisaine on yksi vaikeimmista kasvisruokavalion kautta saatavista. Sillä on kuitenkin tärkeä osa ihmiskehon toiminnassa, myös pienillä ihmisillä. Sinkkiä löytyy usein samoista elintarvikelähteistä kuin rautaa, joten lihan lisäksi täysjyvä, pavut, linssit, herneet ja jopa tofu ovat hyviä lähteitä. Myös sinkkitabletit voivat olla hyvä lisä – tarkista lääkäriltäsi, mitä kannattaa ottaa.

Ruokavalio on henkilökohtainen asia, eikä ole mitään syytä, miksi lapsesi ei olisi tyytyväinen ja terve kasvisruokavaliolla. On toki joitain tärkeitä tietoja ravintoaineista, jotka kannattaa pitää mielessä lapsesi kasvun vuoksi. Sama koskee toki myös jokaista muuta vanhempaa.