Vaipanvaihtoleikit

Tervetuloa Pampers -vaipanvaihtoleikkeihin!

Yhteistyössä lastenpsykologi, kirjailija ja pedagogi Margaret Öhmanin kanssa kokosimme erilaisia vaipanvaihtoleikkejä, joista voitte nauttia ja hyötyä yhdessä lapsesi kanssa. Vaipanvaihto muuttuu hauskaksi yhteiseksi hetkeksi, samalla kun leikit stimuloivat lapsesi kehitystä. Leikkimisen kautta lapset oppivat kommunikoimaan, käyttämään mielikuvitustaan, ratkaisemaan ongelmia sekä kehittämään sosiaalisia ja tunnetaitojaan. Kaikki tämä alkaa jo hoitopöydällä. ”Tärkeintä vaipanvaihtoleikeissä on, että näytät lapsellesi pitäväsi hänestä - että pidät hänestä kiinni varovasti ja pehmein käsin. Että sinulla on katsekontakti lapseen, hymyilet ja osoitat positiivisia tunteita. Siten lapsi tuntee olevansa haluttu ja rakastettu, ja hänen kehityksensä voi alkaa. Nykypäivänä tiedämme, että lapset kehittyvät ulkoa sisäänpäin. Toisin sanoen lapsen kehitys perustuu vuorovaikutukseen ja siihen, miten vastaat hänen antamiinsa signaaleihin. Auttaakseni lapsen kehityksessä, olen yhdessä Pampersin kanssa suunnitellut muutamia leikkejä, joita vanhemmat voivat kokeilla lapsensa kanssa hoitopöydällä. Pidä mielessä, että olen kuvaillut lapsen eri ikävaiheisiin sopivia, kehitystä stimuloivia leikkejä yksinkertaistaen. Kaikki lapset ovat erilaisia ja heidän on annettava kehittyä omassa tahdissaan!”

image_icon1

– Margareta Öhman, lisensoitu psykologi, perheterapeutti, lastenlääkäri, luennoitsija ja kirjailija. Kirjoittanut lasten kehitystä ja leikkiä käsittelevät ruotsinkieliset kirjat “Det viktigaste är att få leka”, “Empati genom lek och språk” ja “Värna barns lekstyrka”. Pieni muistutus meiltä Pampersilta: Pienet vauvat ovat täynnä elämää ja liikettä, joten pidä lasta aina silmällä ja äläkä koskaan jätä häntä yksin hoitopöydälle.

Leikki 1

Kukkuluuruu

Kehitysvaihe: 1 kuukaudesta eteenpäin Kehitysalue: katse ja keskittyminen

Contentimage2_icon

Jo neljän-viiden viikon ikäinen lapsi alkaa olla valppaampi vuorovaikutuksen aikana ja voi myös kohdistaa katseensa hetkeksi. Yritä saada katsekontakti lapseesi ja puhu kevyellä, ystävällisellä ja pehmeällä äänellä samalla kun liikutat päätäsi hitaasti sivusuunnassa. Voit sanoa mitä haluat, ehkä oman kuvitteellisen riimisi: "Tääällä ja nyt olemme tääällä..." tai "kukkuluuruu", samalla kun liikutat päätäsi puolelta toiselle.

Miksi? Tämä leikki kehittää lapsen keskittymiskykyä ja kykyä seurata katseella. Syntyessä näkö on vauvan vähiten kehittynyt aisti, ja aluksi hän näkeekin suurimman osan asioista epäselvästi. Parhaiten vauvat näkevät asiat, jotka ovat noin 20 senttimetrin päässä heistä, joten voit hyvin tulla aika lähelle vauvaasi hänen maatessa hoitopöydällä.

Oleellinen osa lapsen psykologista kehitystä on intersubjektiivisuuden kehittyminen. Intersubjektiivisuus on kokemusten jakamista, ja ensimmäinen askel onkin muodostaa katsekontakti ja seurata katseella toinen toisianne. Noin kuuden kuukauden kuluttua tämä intersubjektiivinen vuorovaikutuksesi johtaa siihen, että lapsi alkaa kyetä seuraamaan osoittavaa sormea katseellaan. Tuolloin voitte keskittyä yhdessä esimerkiksi leluihin, mutta juuri nyt tärkeintä on keskittyä toisiinne!

Vauvan sylissä pitäminen ja varovainen keinuttaminen sivulta toiselle muistuttaa vauvan aikaa kohdussa. Se luo tunteen turvallisuudesta ja tuttuudesta mikä osaltaan edistää yhteyttä välillänne.

Leikki 2

Liikelaulut

Kehitysvaihe: 3 kuukaudesta eteenpäin Kehitysalue: motoriset taidot ja kehotietoisuus

Contentimage3-icon

Vauvan motoriset taidot alkavat kehittyä vauhdilla kolmen kuukauden iästä eteenpäin. Vauva saattaa liikuttaa käsivarsiaan ja jalkojaan viestiessään kanssasi. Hän alkaa hahmottamaan omat sormensa ja varpaansa, ja voit alkaa leikkiä vauvan käsillä ja jaloilla nostellen sekä taputellen niitä varovasti samalla, kun teillä on katsekontakti tai kun juttelet tai laulat hänelle.

Voit laulella loruja ja lauluja hoitopöydän äärellä. Laula ”pää, olkapää, polvet, varpaat” samalla kun kosketat varovasti vauvan päätä, hartioita, polvia ja varpaita.

Vastaa lapsen ääniin ja äänteisiin - jos lapsi sanoo "da", voit vastata "da-da". Se stimuloi lapsen kielellistä kehitystä ja edistää iloista vuorovaikutustanne.

Miksi? Tämän tyyppinen leikki aktivoi lapsen kehoa ja vahvistaa kehon havainnointikykyä. Leikki stimuloi lapsen motorisia taitoja ja alkavaa koordinaatiota - lisäksi opetat lapsen tuntemaan ja tunnistamaan kehonosat!

Lapselle puhumista sekä lapsen ääniin ja ääntämiseen vastaamista kutsutaan usein protokeskusteluksi eli ensimmäiseksi keskusteluksi. Sillä on suuri merkitys lapsen vuorovaikutuksen kehitykselle, ja tutkimus osoittaa sen myös vahvistavan sidettä teidän välillänne. Puhuminen ja kujertelu ovat loistavia tapoja jakaa kokemuksia tässä varhaisessa elämänvaiheessa.

Leikki 3

Kukkuu

Kehitysvaihe: 4 kuukaudesta eteenpäin Kehitysalue: Erossa olo

Contentimage4-icon

Pienillä aivoilla on paljon opittavaa. Myös se, että asiat voivat olla olemassa, vaikka et näe niitä. Voit leikkiä ”kukkuu”-leikkiä noin neljän kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Voit myös aloittaa leikin

leikkimisen varovasti hieman aikaisemmin, kiinnittäen herkästi huomiota siihen, pitääkö lapsi sitä hauskana vai onko leikki vähän liian pelottava.

Lisää pieni muutos tähän lasten klassikkoleikkiin viemällä ensin lelu lapsen eteen ja piilottamalla se sitten oikealla kädellä selkäsi taakse. Kysy "Minne se meni?" samalla kun esität hämmentynyttä.

Seuraa lapsesi reaktiota; yrittääkö hän matkia sinua. Ota sitten lelu esiin ja sano: "Tässä se on!" Toistettuasi tämän samalla lelulla muutaman kerran, ota toinen lelu vasempaan käteesi. Nyt sinulla on uusi lelu: "Mistä sinä tulit?" Simsalabim! Lapsesi silmissä olet taikuri.

Miksi? "Kukkuu" on niin sanottu erossa olemisen leikki, joka kehittää lapsen turvallisuuden tunnetta ja ymmärrystä siitä, että asiat ja ihmiset ovat olemassa, vaikka ne katoavatkin näkökentästä lyhyeksi ajaksi. Joku piiloutuu pyyhkeen taakse muutaman sekunniksi, mutta tulee aina takaisin. Näin lapsi oppii luottamaan muihin ja vuorottelemaan.

Leikissä on jännityshetki, kun hetkeksi katoat lapsen näkökentästä ja helpotus kun palaat. Tämä antaa lapsellesi kokemuksen, että ”kaikki on hyvin”. Samalla se on leikki, joka vahvistaa lapsen kognitiivista kehitystä ja muistia – asiat ovat olemassa, vaikka niitä ei näkisi ja pian lapsi alkaakin etsiä lelua jonka ”piilotit”.

Leikki 4

Pyöräretki

Kehitysvaihe: 6 kuukaudesta eteenpäin Kehitysalue: motoriset taidot ja kehotietoisuus

Contentimage5-icon

Puolen vuoden ikäisenä ympäröivä maailmaa kiehtoo lastasi yhä enemmän ja on selvää, että hän haluaa leikkiä ja liikkua. Tässä iässä lapset ovat yleensä hyvin aktiivisia hoitopöydällä, he yrittävät tarttua asioihin ja haluavat kieriä. Nyt voit kokeilla useita leikkejä, jotka stimuloivat lapsesi motorisia taitoja ja kehotietoisuutta. “Aja” lapsen jaloilla lempeästi polkupyörää ja käännä häntä sivulta toiselle samalla laulaen. Voit myös kokeilla kääntää hänet hellästi kokonaan mahalleen ja takaisin selälleen…

"Nyt pyöräillään puistoon (pyöräile jaloilla oikealla), sitten pyöräillään metsään (pyöräile jaloilla vasemmalle), nyt katsomme aurinkoa (katso ja osoita ylöspäin), ja taputamme käsiämme (taputa käsiä), hyppää satulaan uudelleen, nyt on aika pyöräillä kotiin! (pyöräile lempeästi)” Vaihda riimejä haluamallasi tavalla - puisto ja metsä voivat yhtä helposti olla jotain muita paikkoja.

Miksi? Rytmiset liikkeet, kuten pyöräily, vahvistavat lapsen motoriikkaa ja koordinaatiotaitoja. Liikkuminen puolelta toiselle vahvistaa myös vatsalihaksia, joita lapsi tarvitsee myöhemmin ryömiessään ja seistessään.

Kun riimittelet leikkiessäsi, luot yhdessä lapsen kanssa pienen tarinan, joka tukee hänen muistiaan. Kun olette leikkineet tätä leikkiä monta kertaa, lapsi saattaa matkia liikkeitä - hän muistaa mitä tulee milloinkin! Mutta ennen kaikkea teillä on hauskaa yhdessä!

Leikki 5

Höpön-pöpön

Kehitysvaihe: 9 kuukaudesta eteenpäin Kehitysalue: Kieli

Contentimage6-icon

Lapsesi kuuntelee sinun ja kumppanisi ääniä jo kohdussa ja kehittää kielitaitoaan kauan ennen kuin hän osaa puhua. Yhdeksän kuukauden iästä alkaen lapsi alkaa ilmaisemaan itseään enemmän äänillä, jotka voivat kuulostaa - ja ovat - ensimmäisiä sanoja. Voitte keskustella pitkään ja lapsi tunnistaa tietyt sanat. Voit rohkaista lastasi muodostamaan äänteitä ja lopulta aloittamaan puhumisen, stimuloimalla hänen kielenkehitystään ”kielikylvyllä”. Muista korostaa ja artikuloida hieman tavallista selkeämmin.

Ehdotus 1 Kokeile selostaa vaipanvaihto kuin olisit urheilukommentaattori tai kuvailla jokaista hetkeä kuin olisit kertoja dokumentti- tai luontoelokuvassa. Näin aika hoitopöydällä on lapselle opettavaista ja hauskaa.

Ehdotus 2 Esitä, että vaipanvaihto on Idols-koelaulu ja vauva on tuomaristo. Esittele itsesi ja laula valitsemasi kappale kuin jatkoon pääsysi olisi kiinni tästä esityksestä. Saat yleisöltäsi takuulla rehellisen (ja todennäköisesti positiivisen) reaktion. Toisin kuin todellisessa koelaulussa, saat uuden mahdollisuuden tehdä vaikutuksen jo seuraavalla vaipanvaihdolla.

Miksi? Suuri osa lapsen kielellisestä stimulaatiosta tapahtuu muun muassa hoitopöydällä. Jopa pienistä lapsista näkyy, kuinka he haluavat näyttää tunteitaan ja välittää kokemuksiaan. Reagoi ja vastaa vauvan kujerteluihin. Kun huomaat, että lapsesi kiinnostuu esineestä tai puheestasi, voit toistaa sanat uudelleen ja korostaa tärkeimpiä. Muista, ettei vuorovaikutus koostu vain äänestä, laulusta ja puheesta. Se koostuu yhtä paljon eleistä, katseista, ilmeistä ja liikkeistä. Tärkeintä on, että lapsellesi tulee positiivinen tunne siitä, että vietätte aikaa yhdessä. Tämä vahvistaa lapsen kielellistä kehitystä, joka puolestaan on tärkeää sekä kognitiiviselle että emotionaaliselle kehitykselle.