Meditointi: omaa aikaa

Meditointi: omaa aikaa

Äidin on usein vaikea löytää aikaa itselleen vauvanhoidon ja kotitöiden lomassa. Kuitenkin jo muutaman minuutin meditointihetki virkistää mielen moneksi tunniksi.

Meditointi on tuhansia vuosia vanha keino rauhoittaa mieltä ja löytää sisäinen rauha.

Edut:Meditointi voi auttaa lievittämään stressiä ja parantamaan keskittymiskykyä. Se voi myös auttaa nukkumaan paremmin ja rentoutumaan imetyksen aikana.

Harjoittele kärsivällisesti ja sinnikkäästi

Meditoiminen ei välttämättä alkuun tunnu helpolta. Se voi jopa turhauttaa. Mielen rauhoittaminen ja ajatusten keskittäminen voi tuntua lähes mahdottomalta. Paljon meditointia harrastaneet kertovat, että mieli pyrkii ensin vastustamaan harjoituksia. Harjoitus kuitenkin tekee mestarin, kuten kaikissa muissakin asioissa. Vaikka hallitsisitkin jo meditointitekniikan, tulosten saaminen voi viedä aikaa.

Koko perheen harrastus

Meditointitaitoja voi opettaa jo pienellekin lapselle. Se saattaa olla yksi arvokkaimmista lahjoista, jonka lapselle voi antaa. Tehkää meditoinnista leikki: Kuka malttaa istua paikoillaan pisimpään? Istukaa palavan kynttilän ympärillä (turvallisen matkan päässä liekistä) ja kokeilkaa istua niin hiljaa paikoillanne, ettei liekki lepata lainkaan.

Meditoinnin aloittaminen

Tässä on joitakin vinkkejä meditoinnin aloittamiseen.

1. Päätä, milloin meditoit.

2. Valitse rauhallinen paikka.

3. Ota muutama esine (esimerkiksi tyyny, suitsuke tai valokuva), jotka auttavat mieltäsi rentoutumaan.

4. Ota mukava asento. Käy esimerkiksi risti-istuntaan tai selinmakuulle. Suorista selkärankasi, jotta voit hengittää syvään.

5. Ajattele myönteisiä ajatuksia. Kun ajatuksesi alkavat harhailla, ohjaa ne lempeästi takaisin harjoitukseen.

Saatat pitää myös: