Ravinto raskauden aikana: hiilihydraatit

Ravinto raskauden aikana: hiilihydraatit

Hiilihydraateista on monia eri näkemyksiä. Urheilijat vannovat hiilihydraattien nimiin, koska niistä saa energiaa, mutta karppaajat pitävät niitä tyhjinä kaloreina, joiden rajoittaminen auttaa painonhallinnassa. Mikä sitten on totuus ja mikä merkitys hiilihydraateilla on raskaana oleville? Vastaus piilee ruoan sisältämien hiilihydraattien laadussa.

Hyvät ja pahat hiilarit

Kaikki hiilihydraatit eivät ole tasavertaisia. Yksinkertaiset hiilihydraatit sisältävät paljon kaloreita ja energiaa, mutta vähän ravintoaineita. Yksinkertaisia hiilihydraatteja on valkoisessa leivässä, riisissä ja pastassa sekä muroissa, kekseissä, kakuissa, pikaruoassa ja sokereissa.

Monimutkaiset hiilihydraatit sen sijaan sisältävät kivennäisaineita, proteiinia ja kuitua, jotka kaikki ovat tärkeitä sinulle ja vauvallesi. Näitä hiilihydraatteja on kasviksissa, hedelmissä, täysjyväleivässä, puurossa, tummassa pastassa, ruskeassa riisissä, pavuissa ja herneissä sekä perunassa.

Monimutkaisten hiilihydraattien edut

Hiilihydraateille ei ole erityistä raskausajan saantisuositusta. Ravitsemusasiantuntijat uskovat kuitenkin, että raskaana olevien naisten tulisi saada noin 60 prosenttia päivän energiasta hiilihydraateista.

Se saattaa kuulostaa suurelta määrältä, mutta hiilihydraateista on paljon terveyshyötyjä raskaana oleville: Monimutkaisia hiilihydraatteja sisältävät hedelmät ja kasvikset sisältävät myös kuitua, joka auttaa raskausajan ummetukseen. Hiilihydraateista on monille naisille apua alkuraskauden pahoinvointiin.

Kaikki hyöty irti hyvistä hiilareista

Näillä vinkeillä saat hiilihydraateista kaiken ravitsemuksellisen hyödyn:

    • Suosi tuoreita tai pakastettuja kasviksia ja hedelmiä. Niissä on enemmän ravinteita kuin tölkitetyissä versioissa. Tuoreet kasvikset ja hedelmät sopivat naposteluun joka päivä.
    • Kypsennä kasvikset nopeasti pienessä määrässä rasvaa paistinpannulla, mikroaaltouunissa tai höyryttäen, jotta vitamiinit ja kivennäisaineet säilyvät.
    • Vältä rasvaisia kastikkeita ja voin käyttöä kasviksissa. Rasvaiset lisukkeet täyttävät vatsaa turhaan ja vievät tilaa terveellisemmältä ruoalta.
    • Valitse täysjyväleipää, tummaa pastaa ja puuroa.

Terveellisten hiilihydraattien syöminen jalostettujen sijaan pitää verensokerin sopivana ja auttaa painonhallinnassa raskausaikana.

Saatat pitää myös: